Calandlyceum is dé middelbare school voor jonge (top)sporters in Nederland

Het Calandyceum is een van de beste middelbare scholen voor jonge topsporters in Nederland. In Amsterdam zijn we zelfs de enige school die de titel Topsport Talentschool mag voeren. Onze docenten en mentoren staan klaar om van jouw sport- en schoolcarrière een succes te maken. We begeleiden topsport-leerlingen op vmbo-t, havo en vwo tot en met hun eindexamen.

Als topsporter heb je een druk schema en volle dagen. We bieden een onderwijsprogramma dat zo optimaal mogelijk is afgestemd op je trainingen en wedstrijden.

Is de topsportklas iets voor jou?

De topsportklas is een gemengde klas met leerlingen van de:

• Topsport Talentschool: voor leerlingen met een topsport-status
  • Caland Sports Academy: voor sporttalenten zonder topsport-status

De topsportklassen hebben eigen lokalen en een eigen team van leraren. Voor elke topsport-leerling maken we een lespakket op maat. Je hebt vaste, klassikale lesuren. Daarbuiten is er tijd en ruimte voor je sport. Heb je op die momenten geen training, dan zijn er verplichte studielessen.

”Sporten is wat ik het liefste doe. Daarom heb ik voor het Calandlyceum gekozen.”

Amir, 1TH4

Sportklassen: sporten na schooltijd

We hebben ook sportklassen in het reguliere onderwijs. Dat is voor leerlingen op het Calandlyceum die het leuk vinden om extra gym te krijgen. Je sport dan in de nabijgelegen Calandhal. Je kunt bij je inschrijving aangeven dat je in een sportklas wil. Na matching nodigen we je dan uit voor een sporttest.

Als je een topsportstatus van NOC*NSF hebt.

Leerlingen met een topsport-status van NOC*NSF of voetballend voor een betaalde voetbalorganisatie komen automatisch in aanmerking voor de hardheidsclausule. Vul het contactformulier in, dan nemen we contact met je op.

Ben je sporttalent, maar heb je geen topsport-status, dan kun je mogelijk terecht op de Caland Sports Academy. Dan kom je samen in de klas met leerlingen met een topsport-status.

Je krijgt deze status van je eigen sportbond, als die je als (groot) talent beschouwt. Die status geeft ons de mogelijkheid om onderwijs en topsport voor jou te combineren. Zo bestaat er de mogelijkheid tot ontheffing voor vakken als Maatschappijleer, Culturele Kunstzinnige Vorming, Lichamelijke opvoeding. Ook kunnen wij een profielkeuzevak vrijstellen in de bovenbouw van de havo en het vwo. En je mag toetsen verschuiven als je bijvoorbeeld net een belangrijk toernooi hebt.

Kijk ook eens op de site van het Expertisecentrum voorgezet onderwijs & topsport (EVOT).

Vul het contactformulier in. We nemen dan contact met je op en maken een afspraak voor een try-out bij een van de sporten. Je motivatie en lerend vermogen zijn daarbij bepalend. Bevalt dat van beide kanten, dan krijg je een intakegesprek op school. In dat gesprek kijken we of ons onderwijs passend is voor jou.

Besluiten we samen dat je het gaat doen? Dan schrijven we je in. Je bent dan nagenoeg verzekerd van een plek bij ons op school.

Klik op enter om uw zoekopdracht te versturen.
Sluiten arrow right