In Amsterdam moet je na de open dagen een voorkeurslijst maken met scholen waar je heen zou willen. De school waar je het liefst heen wilt, zet je op de eerste plaats van je lijst. Daarna op volgorde van je voorkeur andere scholen.
Als je je digitaal hebt ingeschreven krijg je een lotingsnummer van de computer. Is jouw nummer aan de beurt, dan wordt gekeken of je geplaatst kan worden op de school bovenaan je voorkeurslijst. Is op die school geen plek meer, dan kom je in aanmerking voor de volgende school op je lijst, enzovoorts. Is er dan onverhoopt op alle scholen van je lijst geen plek, dan mag je opnieuw een voorkeurslijst maken van scholen waar nog plek is. Maar het is dus verstandig om meteen al een ruime lijst te maken.
Ouders/wettelijke verzorgers kunnen een beroep doen op de hardheidsclausule wanneer zij van mening zijn dat voor hun kind een plaatsing op één specifieke VO-school noodzakelijk is. Hiervoor is bij OSVO een centraal loket ingericht. Meer informatie over het proces en op welke gronden u een beroep kunt doen op de hardheidsclausule vindt u op Centraal Loket Hardheidsclausule – Loting & Matching 2024-2025: Vereniging OSVO.
Buitenleerlingen
Buitenleerlingen zijn leerlingen van basisscholen die niet met de Amsterdamse systemen werken. Ouders van buitenleerlingen kunnen hun digitale aanmelding regelen door in eerste instantie een mail te sturen naar: servicedesk.ouders@elkadam.nl. Zet daarin de volledige naam van uw kind, het advies en uw eigen e-mailadres.
U ontvangt dan een mail met een link om een account aan te maken voor digitaal aanmelden in het ELK systeem. Vervolgens neemt de school van eerste voorkeur contact met u op om de aanmelding verder in orde te maken. Verder verloopt de procedure precies hetzelfde als bij leerlingen uit Amsterdam.
Let op: aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend. De volledige kernprocedure kunt u lezen in de Keuzegids die de gemeente Amsterdam heeft verspreid onder ouders/ verzorgers van leerlingen in groep 8. Op de site van Schoolkeuze020 vindt u alle informatie met betrekking tot de overstap naar de middelbare school.
Je hoeft je alleen maar aan te melden bij de nummer één van je voorkeurslijst, ook als je uiteindelijke op een andere school van je lijst komt.
Van 25 t/m 31 maart is de centrale aanmeldingsperiode. Inschrijving via het ouderportaal van ELK is mogelijk nadat u het definitieve basisschooladvies binnen heeft, dit is uiterlijk 24 maart. Uitgebreide informatie over hoe de centrale aanmelding precies in zijn werk gaat vindt u op https://schoolkeuze020.nl/centrale-aanmeldingsperiode/.
Vragen over inschrijven, loting & matching bij het Calandlyceum? Neem contact op met de administratie: aanmeldingen@calandlyceum.nl.
Dat hoeft niet. Je schrijft je gewoon in op het passende niveau (je schooladvies). Daarna krijg je de vraag of je wil kiezen voor een profiel.
Dat proberen we te regelen, maar dat hangt natuurlijk ook af van je schooladvies. Als je liever in een klas met allemaal nieuwe gezichten wilt beginnen, dan kunnen je ouders dat bij de aanmelding laten weten.
Mocht het niet lukken om digitaal aan te melden dan helpt de leerkracht van groep 8 of de intern begeleider van de basisschool u verder. Bij technische problemen kunt u terecht bij de servicedesk van ELK via: servicedesk.ouders@elkadam.nl of (020) 811 99 44.
Kom je op het Calandlyceum, dan kun je voor de zomervakantie al een keer kennismaken met je nieuwe klasgenoten en je mentoren. Zo kun je vast een beetje aan elkaar wennen. Je doet kennismakingsspelletjes met de klas en de mentoren vertellen wat over het dagelijks leven van een brugklasser op het Calandlyceum.
Zit je al op de middelbare, maar ga je verhuizen of heb je het niet naar je zin op je huidige school? Moet je op- of afstromen, maar kan dat niet op jouw school? Beoefen je je sport op intensief niveau ? Dan kan je je aanmelden bij het Calandlyceum via het inschrijfformulier zij-instroom
Als er voldoende plaats is, kunnen we nieuwe leerlingen bij de start van een volgend schooljaar aannemen.
Stuur het ingevulde inschrijfformulier naar de administratie.