Daltononderwijs

Het Calandlyceum wil een Daltonschool worden. En dat is niet zo’n grote stap als het lijkt. Want er zit al veel van Dalton in onze school en het past prima bij de vragen Wie ben ik?, Wat wil ik? en Wat kan ik?, die het Calandlyceum zo vertrouwd zijn.

Wij willen leerlingen aan een mooi diploma helpen en zo goed mogelijk klaarstomen voor de maatschappij. En de drie uitgangspunten van Daltononderwijs gaan ons daarbij helpen:

  • Zelfstandigheid De leraar is ook coach en helpt de leerling om zelfstandig te denken en te werken, bijvoorbeeld ook bij het plannen.
  • Vrijheid in gebondenheid Leerlingen krijgen veel vrijheid, maar die vrijheid betekent ook: verantwoordelijkheid nemen. Je kunt dus niet doen en laten wat je wilt, je moet kunnen uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.
  • Samenwerking Leerlingen werken veel samen, in tweetallen of in een groepje. Door samenwerken leer je van elkaar, ook als dat niet altijd even makkelijk gaat. Nadenken over hoe je zelf werkt en hoe anderen werken (reflecteren) wordt de normaalste zaak van de wereld.

Daltonschool in oprichting

Het Calandlyceum mag zich niet zo maar Daltonschool gaan noemen. De Nederlandse Dalton Vereniging moet daar licentie voor geven. Dat hebben we bij hen aangevraagd. In het schooljaar 2017-2018 zijn we begonnen met Daltononderwijs voor de brugklassen. Nu zijn we het aan het uitrollen in de rest van de school.

Lees dit interview met onze directeur Jan-Mattijs Heinemeijer: “We worden geen kopie van een andere school; we worden een Cáland-Dalton.”

Bekijk ook veelgestelde vragen over Daltononderwijs en www.dalton.nl.

Klik op onderstaande afbeelding op de PDF met informatie

 

© 2018 calandlyceum ® All rights reserved. Website by Swerk online | Content en redactie: Sabine Schippers Schrijfpraktijk | het Calandlyceum staat onder het bevoegd gezag van de Stichting Progresso.