Daltononderwijs

Waar gaat dat over? 

1. Dit is jouw school 

Vrijheid & verantwoordelijkheid 
Bij Daltononderwijs is het belangrijk dat je je verantwoordelijk voelt. Voor de omgeving waar in je werkt – de school – maar natuurlijk ook voor je eigen leren. Je bent de baas van je eigen prestaties. 

‘Ik vind het belangrijk dat je je verantwoordelijk voelt voor dingen. Je eigen school, je omgeving, of je huiswerk. Als je bijvoorbeeld een toets hebt, wil ik daar goed voor leren – want ik wil zèlf een goed cijfer halen. Daar moet je zelf iets voor willen doen. En als je slecht staat voor een bepaald vak, dan zul je uit jezelf extra je best moeten doen. Zo zal het later ook gaan, als je van school bent – dat je je best moet doen.’ 

2. Vind je eigen weg 

Zelfstandigheid
Hoe je prettig en slim leert, moet je vooral zelf ontdekken. Het is de kunst om daar steeds zelfstandiger mee om te gaan. Dat lukt best, stapje voor stapje. 

 ‘Er wordt veel voor ons geregeld. Maar leren, dat moet je zèlf doen. Laatst hadden we een tennis-interland tegen België, moesten we een dag weg. Dat mag dan van school, maar dat betekent wel dat je zelf je huiswerk voor die dag moet regelen. We krijgen veel vrijheid om te kunnen tennissen, ‘school’ zul je zelf moeten organiseren. Dat je dat ook doét, daar kun je later ook wat aan hebben - ook buiten de sport.’ 

3. Je bent niet alleen 

Samenwerking 
Leren doe je niet altijd in je eentje. Met samenwerkingsopdrachten leer jij je eigen kwaliteiten beter kennen.  

 ‘Samenwerking is een van de belangrijkste dingen in de klas. Bij ‘Dalton’ moet je ook zelfstandig kunnen werken, maar als het dan een keer tegenzit, of je begrijpt iets niet, is er altijd wel iemand die voor je klaar staat. Als je bijvoorbeeld laag scoort voor je wiskunde, en er is iemand die daar altijd een 8 voor haalt, dan kan die je vast wel helpen.’ 

4. Ben ik goed bezig? 

Reflectie
Hoe zien anderen jou. Waar ben je goed in en wat ik jouw beste eigenschap. Door stil te staan bij deze vragen, kom je erachter of je op de goede weg bent. Met een moeilijk woord heet dat: reflectie. 

 ‘Je moet jezelf regelmatig afvragen: Snáp ik het wel? En als dat niet zo is, gewoon naar de leraar stappen en vragen: “Meester, kunt u het misschien nog een keer goed uitleggen?”.  Je leert hier goed plannen Als een leraar je daarbij wil helpen, is dat alleen maar goed, natuurlijk.’ 

5. Hoe kan het nog beter? 

Effectiviteit 
Je bent lekker bezig. Maar gebruik je je tijd en je energie wel goed? Ga je voor het beste resultaat? 

 ‘Soms heb ik bij het begin van een project al een plan in mijn hoofd, maar dat mag je onderweg dus best bijstellen. Als je dat goed doet, wordt het eindresultaat veel beter. Op het Technasium ben je eigenlijk de hele tijd bezig met die vraag: Kan het nog beter? In het begin heb je bij ieder project nog zoiets van: We zien wel. Maar dan gaan er dingen fout en daar moet je van leren. Dan moet je je aanpassen. “ 

6. Mag het ook digitaal? 

Naast boeken wordt ook gebruik gemaakt van digitaal leermateriaal. Daarom hebben de leerlingen een laptop met lesmethodes op alle niveaus (van vmbo-t tot vwo) 

“Het fijne is dat ik altijd het laatste lesmateriaal heb, dus kan ik meteen aan de slag. Als ik iets moet opzoeken doe ik dat even op internet. Mooiste is dat ik, in overleg met mijn mentor, vooruit kan werken of zelfs vakken op een hoger niveau kan volgen.” 

© 2022 calandlyceum ® All rights reserved. Website by Parego webdesign Amsterdam | Content en redactie: Sabine Schippers Schrijfpraktijk | het Calandlyceum staat onder het bevoegd gezag van de Stichting Progresso.