Carmen Alvarez Perez

Geboortedatum: 5 december 1985.

Calandlyceum: 1998-2003.

Toen: Plannen voor een economische studie.

Nu: Director of Sales & Marketing bij Holiday Inn en Event & Convention Center Leiden.

De agenda van Carmen Alvarez Perez is zelden twee weken hetzelfde. Ze is net terug van een bezoek aan Dublin, waar ze met mensen van Facebook en Instagram besprak hoe je als hotel de social media steeds gerichter in kunt zetten voor je sales & marketing. Volgende week gaat ze naar Barcelona voor een grote evenementenbeurs. Dat hoort erbij, als je hoofdverantwoordelijk bent voor het ‘in de markt zetten’ van een hotel met ruim 200 kamers, 14 zalen én een conventiecentrum waar 2500 mensen in passen. ‘Leiden ligt erg centraal in de Randstad, natuurlijk. We hebben hier – naast het toerisme – ook de Universiteit en het Bio Science Park, waardoor veel gasten uit het buitenland hierheen komen. Bedrijven die, pakweg, 4000 overnachtingen op jaarbasis boeken. En daar dan prijsafspraken over maken, onderhandelen. Dat vind ik leuk.’

In haar tijd op school beleefde ze een heftig ongeval met een scooter. ‘De scooter was total-loss, en ik eigenlijk ook. Ik heb de examens gedaan terwijl ik onder de morfine zat. Maar ik heb ze gehaald. Je wordt door zo’n ongeluk heel snel heel volwassen, je moet de dingen maar zien op te lossen.’

 

Dat ze commercieel was ingesteld, merkte ze toen ze een economische studie deed en voor een stage terecht kwam op Curaçao, bij een appartementencomplex voor toeristen. ‘Met mensen bezig zijn, proberen om het ze zo goed mogelijk naar de zin te maken, dat vond – en vind – ik leuk. Internet en social media kwamen in die tijd op en het bleek dat je mede daardoor met verschillende middelen een doel kunt bereiken. Een product in de markt zetten, je doelgroep leren kennen, dat is een sport. Een managementfunctie als deze, in een hotel, past daar uitstekend bij. Ik kan goed levellen met onze gasten en klanten, of het nu directeurs zijn, hun secretaresses, of de kinderen van onze gasten.’

Inmiddels is ze opgeklommen tot de nummer 2-positie bij Holiday Inn Leiden (75 vaste medewerkers, 100 ambulanten krachten). Een strategische rol vervult ze, met een salesteam van tien mensen. Weten wat er bij je concurrenten speelt, wat de gangbare kamerprijzen en de marges zijn. Zou ze qua loopbaan nog eens naar een hotel in het buitenland willen, zoals in de hotelwereld gangbaar is? ‘Zeg nooit nooit, maar op dit moment is het niet wat ik ambieer. Mijn familie woont nog bij me in de buurt, in Amsterdam, en ik ben intussen drie keer tante geworden. Bovendien is deze baan al heel gevarieerd, het is geen gewone kantoorjob. Werken van 9 tot 5? Ik moet er niet aan denken.’

(Oktober 2016)

© 2019 calandlyceum ® All rights reserved. Website by Swerk online | Content en redactie: Sabine Schippers Schrijfpraktijk | het Calandlyceum staat onder het bevoegd gezag van de Stichting Progresso.